راهنمای گام‌به‌گام راه‌اندازی کسب و کار

 در راه اندازی کسب و کار

راه‌اندازی یک کسب و کار موفق رویای بسیار شیرینی است. اما تحقق این رویا بدون در نظرگرفتن الزامات آن تقریبا غیرممکن است.

ممکن است یک کسب و کار در نخستین سال‌های راه‌اندازی، با فراز و فرودهای زیادی روبرو شود، اما با پشت سر گذاشتن گام به گام مراحل راه‌اندازی یک کسب‌ و کار، می‌توان زمان رسیدن به موفقیت را کوتاه‌تر و هموارتر کرد.

در مقاله پیش رو ابتدا با مفهوم کسب ‌‌و کار و اهداف آن آشنا می‌شوید و سپس مراحل را‌ه‌اندازی یک کسب ‌و کار را مرور خواهید کرد. اگر به دنبال یک شبه پولدار شدن نیستید و احساس می‌کنید برای شروع کسب و کار خودتان به اندازه کافی آماده هستید، مطالعه این مقاله را از دست ندهید.

کسب و کار چیست؟

با وجود اینکه واژه کسب و کار را بارها و بارها شنیده‌اید، اما جالب است بدانید تعریف جامع و یکپارچه‌ای از این واژه وجود ندارد و هریک از دانشمندان علوم اقتصاد و صاحب‌نظران، تعریف خاصی را برای آن در نظر گرفته‌اند.

مثلا «ارویک» و «هانت» معتقد هستند: «در یک کسب و کار، خدمات یا محصولاتی که افراد جامعه به آن نیاز یا علاقه دارند و نیز می‌توانند هزینه آن را پرداخت کنند، تولید، توزیع و عرضه می‌شود.»

از سویی دیگر «پترسن» و «پلومن» عقیده دارند: «هر فرآیندی که طی آن خرید و فروش انجام شود را لزوما نمی‌توان یک کسب و کار نامید؛ بلکه در کسب و کارها باید خرید و فروش به صورت تکراری و مستمر انجام شود.»

به هر حال به‌طور کلی می‌توان گفت کسب و کار، شرکت یا تشکیلاتی است که فعالیت‌های تجاری یا صنعتی انجام می‌دهد و به تولید کالا و یا ارائه خدمات مشغول است.

 

هدف کسب و کار چیست؟

هدف کسب و کار

 

کسب و کارها در هر اندازه‌ای که باشند از یک کسب و کار خانگی گرفته تا یک شرکت بسیار بزرگ چندملیتی، برای رسیدن به اهدافی خاص فعالیت می‌کنند.

بسیاری از افراد بر این باورند که هدف کسب و کارها فقط به دست‌آوردن سود مالی است؛ در حالی که بسیاری از کسب و کارهای بزرگ دنیا علاوه بر اهداف اقتصادی، اهداف اجتماعی همچون آموزش، بهداشت و فقرزدایی را نیز دنبال می‌کنند.

شرکت کنید: دوره غیرحضوری و رایگان ایده‌‌های ناب کسب و کار

 

خودتان را برای راه‌اندازی کسب و کار آماده کنید

آمادگی برای کسب وکار

ممکن است از جایگاه خود در شغل فعلی ناراضی باشید یا درآمد آن نتواند به همه نیازهای زندگی شما پاسخ دهد و از طرفی دیگر سال‌ها است که ایده راه‌اندازی کسب و کاری را در سر می‌پرورانید.

همه این عوامل می‌تواند برای راه‌اندازی کسب و کار انگیزه زیادی را در شما ایجاد کنند. اما برای راه‌اندازی یک کسب و کار موفق، به جز اشتیاق و انگیزه به چیزهای دیگری نیز نیاز دارید:

آموزش و تجربه

باید پیش از راه‌اندازی کسب و کار، دانش و مهارت‌های لازم را به‌دست آورید و در ادامه نیز برنامه‌های منظمی برای آموزش در نظر بگیرید.

بدون‌شک دانش، مهارت‌ و استعدادی که در حال حاضر دارید، برای شروع به شما کمک می‌کند؛ اما برای موفقیت کافی نیست و باید بهتر شوید.

بنابراین باید در قدم اول، روی آموزش خودتان سرمایه‌گذاری کنید؛ از آموزش‌های تخصصی در زمینه کسب و کارتان گرفته تا آموزش‌ مهارت‌هایی همچون مدیریت، تولید محتوا، طراحی گرافیکی و حتی شخصیت‌شناسی.

البته نیاز نیست برای تک‌تک این آموزش‌ها در کلاس‌های حضوری ثبت‌نام کنید؛ بلکه بسیاری از آنها را می‌توانید از طریق دوره‌های غیرحضوری و مطالعه کتاب نیز به دست آورید.

اگر برای کسب تجربه در زمینه کسب و کار تاکنون فرصت زیادی نداشته‌اید، بهترین راه استفاده از تجربیات دیگران و مطالعه داستان زندگی افراد موفق است.

ویژگی‌های فردی

اینکه بتوانید صاحب کسب و کار خودتان باشید، بسیار هیجان‌انگیز و جالب توجه است. اما حتی در یک کسب و کار کوچک هم با چالش‌ها و موانع زیادی روبرو خواهید بود.

بنابراین باید خود را برای تحمل فشارهای کاری آماده کنید. شاید در ابتدای راه‌اندازی کسب و کار مجبور باشید بخش‌های زیادی از ساعت خواب و استراحت، تعطیلات آخر هفته و یا همراهی با خانواده را به کارتان اختصاص دهید.

البته با داشتن یک برنامه‌ریزی مناسب و با پیشرفت در کسب و کار می‌توانید به تدریج دوباره به روال قبل برگردید.

حتی اگر کارمند هستید، با برنامه‌ریزی مناسب می‌توانید بدون رها کردن شغل قبلی خود، مراحل اولیه راه‌اندازی کسب و کارتان را پیش ببرید.

از این رو همواره حالت روحی خود را در وضعیت مطلوب نگه دارید و اجازه ندهید شکست‌ها و ناکامی‌های پی‌در‌پی شما را ناامید کند. علاوه بر امیدواری، ویژگی‌های دیگری همچون: آینده‌نگری، اعتماد به نفس و انعطاف‌پذیری و حتی خلاقیت و نوآوری را در خودتان تقویت کنید.

طرح کسب و کار تهیه کنید

ابتدا می‌توانید به کمک طوفان فکری فهرستی از ایده‌های‌تان را تهیه کنید. سپس ایده‌های خود را به دقت بررسی کنید تا بهترین ایده را بیابید.

بهترین ایده، ایده‌ای است که بتواند با کمترین سرمایه و امکانات، بیشترین درآمد و سود را برای شما به ارمغان بیاورد؛ و البته کاربردی و مشتری‌پسند نیز باشد.

ببینید ایده شما می‌تواند وارد یک بازار پویا و رو به رشد شود یا خیر. زیرا ورود به بازارهای سنتی نه تنها به مرور درآمد را بجای افزایش، کاهش می‌دهد؛ بلکه می‌تواند به تدریج به شکست کسب و کارتان نیز منجر شود.

سپس میزان سرمایه برای عملی‌ کردن ایده‌تان را برآورد کنید و راه‌های تامین سرمایه را تک‌به‌تک بررسی کنید؛ از برداشت از حساب پس‌اندازتان گرفته تا گرفتن وام یا جذب یک سرمایه‌گذار.

اکنون با نوشتن یک بوم مدل کسب و کار و ارائه آن به سرمایه‌گذاران، سعی کنید آنها را متقاعد کنید که برای کار شما سرمایه‌گذاری کنند. برای قانع‌کردن سرمایه‌گذاران در طرح کسب‌وکارتان مزیت رقابتی محصولات یا خدمات خود را به خوبی شرح دهید و میزان هزینه‌های لازم را به دقت مشخص کنید. به خاطر داشته ‌باشید برای یک سرمایه‌گذار، تنها جذاب و هیجان‌انگیزبودن یک طرح کافی نیست؛ مهم این است که ایده شما اجرایی و قابل سوددهی باشد.

 

به سلیقه مشتری‌های کسب ‌و کار خود احترام بگذارید

رضایت مشتری

بهترین کسب ‌و کار، کسب‌ و کاری است که بتواند با شناخت کامل از نیازها و سلیقه‌ مشتری، بهترین کالا و خدمات را به آنها ارائه کند و از این طریق مشتری‌های وفاداری را به خود جذب نماید.

با توجه به طرح کسب‌وکارتان، سلیقه مشتری‌های خود را بیابید. مثلا ببینید کسب ‌و کار اینترنتی بهتر است یا سنتی؛ یا ترکیبی از هر دو روش.

بازاریابی و فروش مهم‌ترین رکن هر کسب‌وکاری است. پیش از آنکه نخستین نمونه‌های محصول یا خدمات خود را وارد بازار کنید، تحقیق کنید که آیا این محصول به ذائقه مشتریان خوشایند هست یا نه.

برای این کار به جای آنکه ساعت‌ها در خانه یا دفتر خود بنشینید و وقت بگذارید تا محصول ایده‌ال خودتان را تولید کنید، بهتر است به میان مردم بروید و از مشتریان بالقوه خود بپرسید که چه چیزهایی را دوست دارند یا به آن نیاز دارند.

یعنی نیاز و علاقه مشتری در اولویت قرار دارد، نه آرزو و ایده‌آل خودتان. نیاز مشتری را به بهترین نحو ممکن برطرف کنید. به‌طوری‌که شگفت‌زده شود!

به خاطر داشته باشید به غیر از سلیقه و نیاز مشتری عوامل دیگری همچون وضعیت بازار و وضعیت رقبا نیز در تولید محصولات موثر هستند.

بنابراین فقط به سلیقه مشتریان اکتفا نکنید. زیرا برخی از آنها خودشان هم به درستی نمی‌دانند که چه چیزی می‌خواهند! نظرات آنها می‌تواند یک فرضیه یا ایده برای تولید محصولات یا خدمات جدید باشد.

یادتان نرود پیش از آنکه خدمات و محصولات خود را بصورت گسترده عرضه کنید، تمام مجوزها و مراحل قانونی را از قبل طی کنید. برای این کار می‌توانید با یک وکیل تجاری مشورت نمایید.

 

رقبای کسب ‌و کار خود را ارزیابی کنید

ارزیابی رقبا

سعی کنید رقبای خود را با تحقیق و مطالعه به خوبی بشناسید، تا بتوانید یک مزیت رقابتی ایجاد کنید؛ یعنی محصول و خدماتی ارائه دهید که از هر لحاظ یک سر‌ و گردن بالاتر از آنها باشد.

برخلاف تصور اکثر افراد، «اولین بودن»، لزوما دلیلی برای بهترین بودن نیست. اگر بتوانید در یک طبقه محصول خاص، اولین باشید که چه بهتر؛ زیرا فرصت زیادی دارید تا رقیبانی در سطح خودتان به شما برسند.

اما اگر اولین هم نبودید می‌توانید با مزیت‌هایی همچون داشتن تخصصی ویژه، کیفیت بالاتر، ویژگی‌های خاص و منحصربفرد محصول، خدمات پس از فروش و ده‌ها روش دیگر، مزیت‌های رقابتی خوبی در مقابل رقبای‌تان ایجاد کنید.

 کسب‌ و کار خود را مدیریت کنید

پس از مدتی که از راه‌اندازی کسب‌وکارتان گذشت، بهتر است کم‌کم کارها را به دیگران بسپارید یعنی دیگر «روی» کسب‌وکارتان کار کنید و نه «برای» کسب و کارتان!

با توجه به نوع و میزان پیشرفت کسب‌وکارتان می‌توانید چند نفر را استخدام کنید؛ به‌طوری‌ که  هر کدام بتوانند مسئولیت بخشی از کاری را که خودتان در گذشته به تنهایی انجام می‌دادید، بر عهده بگیرد.

مهم‌ترین گزینه‌ها برای استخدام می‌تواند یک حسابدار، وکیل تجاری، کارشناس تولید محتوا، مدیر فروش و بازاریابی و حتی یک مدیر اجرایی باشد.

در این زمان باید به عنوان یک رهبر، زمان‌تان را صرف مدیریت، آموزش و به‌روزکردن کارکنان خود کنید. داشتن یک گروه کاری حرفه‌ای و آموزش‌دیده، مهم‌ترین عامل تداوم موفقیت یک کسب‌وکار به شمار می‌رود.

پس از مدتی احتمالا نقش شما در همین موقعیت نیز کمرنگ‌تر خواهد شد و کسب و کارتان شبیه یک روبات پولساز کار خود را بصورت خودکار انجام می‌دهد.

/انتهای مقاله

نوشته‌های اخیر

ارسال نظر

0