چگونه یک تیم کاری موفق تشکیل دهیم؟

 در مدیریت کسب و کار

تشکیل یک تیم کاری خوب یکی از الزامات حیاتی برای موفقیت در یک کسب و کار و یا پروژه کاری است. اما برای تشکیل یک تیم کاری خوب و موفق چه کارهایی را باید انجام دهیم؟ این پرسشی است که در این مقاله قرار است به آن پاسخ دهیم.

ماهیت تیم چیست و چه تفاوتی با گروه دارد؟

برخی تیم و گروه را مفهومی یکسان قلمداد می‌کنند. زیرا اعتقاد دارند که تیم یا گروه با هدفی مشخص تشکیل می‌شود. اما این دو مفهوم یک تفاوت عمده و اساسی دارند.

تیم شامل تعدادی از افراد است که با در نظر گرفتن یک هدف مشخص، با هم همکاری می‌کنند و با یکدیگر در تعامل هستند. مثلاً یک تیم فوتبال شامل مربیان و بازیکنانی است که با هدف قهرمانی در یک جام گرد هم جمع شده‌اند.

در حالی که در گروه ما الزاما شاهد همکاری و تعامل خاصی بین افراد نیستیم. ممکن است به طور هم‌زمان ده‌ها نفر به طور گروهی، کاری را مستقل از هم و تحت یک رهبری واحد انجام دهند؛ اما به هیچ عنوان تعاملی با هم نداشته و عملا کار تیمی انجام نمی‌دهند.

کار تیمیبه قول آنتونی رابینز (سخنران انگیزشی معروف): «زمانی کار گروهی به سمت کار تیمی حرکت می‌کند که در اثر تعامل اعضای گروه، بدون اینکه ورودی بیشتری وجود داشته باشد، خروجی بیشتری ارائه شود.»

پس به نظر می‌رسد تشکیل یک تیم کاری از تشکیل یک گروه بسیار سخت‌تر و حساس‌تر باشد. از این رو شما به عنوان مدیر تیم و یا یکی از بنیانگذاران آن لازم است این حساسیت‌ها را شناخته و برای تشکیل تیم کاری به آن‌ها توجه کنید.

پنج گام برای تشکیل یک تیم کاری موفق

در ابتدای شکل‌گیری یک تیم کاری، علیرغم وجود حسن نیت اعضا، سطح اعتماد به‌ احتمال ‌زیاد پایین است. توافق روی اهداف هنوز وجود ندارد.

نقش‌ها و مسئولیت‌ها نامشخص هستند و اعضای تیم به‌طور مستقل رفتار می‌کنند. در نتیجه وابستگی زیادی به رهبری تیم برای هدایت وجود دارد. بنابراین، رهبر باید آماده پاسخ به سؤالات زیادی در مورد هدف تیم و روابط با سهامداران کلیدی باشد.

از این رو برای تشکیل یک تیم کاری موفق بهتر است از الگوی پنج مرحله‌ای زیر کمک بگیرید:

۱- اساسنامه تیم کاری

رویه‌ای که تیم کاری می‌خواهد مطابق آن عمل کند موضوع اساسی و پایه‌ای است. مثلا اعضا باید چگونه رفتار کنند و فرهنگ تیم چیست؟

برای اینکه فرهنگ تیمی جا بیفتد و مؤثر واقع شود، همه باید در مورد نحوه کار با یکدیگر شفاف باشند. تیم به یک هویت مشترک نیاز دارد تا ارزش‌های یکسان و اهداف مشترک را به اشتراک بگذارد.

اساسنامه در حقیقت یک کتاب راهنماست. با این‌حال، برای اطمینان از اینکه کاملاً به آن عمل می‌شود، باید توسط اعضای تیم مورد توافق قرار بگیرد.

بنابراین، با در دست داشتن یک منشور سازمانی خوب، افراد می‌توانند بر اهداف تیم تمرکز کافی داشته باشند.

۲- نقش‌ها و مسئولیت‌های تیم کاری

زمانی که اساسنامه مورد توافق قرار گرفت، تیم کاری باید نقش‌ها و مسئولیت‌های خود را تعریف کند. اعضای تیم چگونه با یکدیگر همکاری کنند؟ هر یک از اعضا چه تیپ شخصیتی دارند؟

یک بازه زمانی برای تطبیق‌دادن افراد با نقش‌ها و شناسایی شکاف‌های درون تیم می‌تواند مثمر ثمر واقع شود. در این مرحله اولیه، اعضای تیم کاری می‌توانند وظایف و نتایج مختلف را تعریف کرده و مسئولیت آن‌ها را بپذیرند. علاوه بر این، این اولین فرصت برای شناسایی نقاط قوت و ضعف در تیم کاری است.

۳- تصمیم‌گیری در تیم کاری

تصمیم‌گیری یکی از عناصر مهم در تیم کاری است. این‌که تصمیمات چگونه اتخاذ می‌شوند؟ و حرف آخر را چه کسی می‌زند؟ تعارض‌ها چگونه حل می‌شوند؟

اعضای تیم باید بدانند که آن‌ها در فرآیند تصمیم‌گیری چه قدرتی دارند. وضوح در مورد تصمیم‌گیری تیم را تقویت می‌کند. زیرا احتمال اینکه افراد متعهد به انجام تصمیمات باشند بیشتر است و بدون‌شک مشارکت موثر کارکنان منجر به تشکیل یک تیم کارآمدتر می‌شود.

۴- برنامه‌ریزی خدمات در تیم کاری

برنامه‌ریزی خدمات دو هدف را دنبال می‌کند:

  • دیدگاه تیم، اهداف مأموریت و خدماتی از جمله معیارهای عملکرد را شرح می‌دهد.
  • فعالیت‌های توسعه‌ خدماتی را که در طول عمر تیم تکمیل خواهند شد، مشخص می‌کند.

آماده‌سازی یک بیانیه مأموریت، راهی خوب برای رسیدن به اجماع در مورد هدف تیم است. این کار، پاسخ به بسیاری از سؤالات را مشخص می‌کند.

مثلاً تیم چه ارزشی برای سازمان فراهم خواهد کرد؟ چگونه موفقیت را اندازه‌گیری کنیم؟ چه کارهای دیگری باید انجام دهیم؟ در این مرحله لازم است اهدافی را تعیین کنیم که قابل‌اندازه‌گیری باشند و بتوانند نشان دهند که تیم پیشرفت خوبی دارد.

۵- فرایندهای تیم کاری

تشکیل تیم تا حد زیادی به نوع هدایت تیم برای ایجاد اهداف روشن بستگی دارد. این مرحله با سطح بالایی از مشارکت تیم حاصل و منجر به تصمیم‌گیری‌های قوی و پشتیبانی شده می‌شود. با فرآیندهایی قوی، تیم می‌تواند از مرحله شکل‌گیری به مرحله اوج گذار کند.

/ انتهای مقاله

نوشته‌های اخیر

ارسال نظر

0