چگونه برند ثبت کنیم؟

 در توسعه کسب و کار, راه اندازی کسب و کار, مدیریت کسب و کار

برای راه‌اندازی هر کسب‌وکاری لازم است برند، نمانام یا همان علامت تجاری مخصوص خود را در ابتدای کار ثبت کنید. البته بد نیست بدانید که ثبت برند یا علائم تجاری اصولا فرایندی اختیاری است.

زیرا در صورتی که این کار را انجام دهید، این شما هستید که به‌عنوان صاحب علامت تجاری ثبت شده از حمایت قانونی در مواردی که لازم باشد برخوردار خواهید شد.

به این صورت که شما می‌توانید از حقوق برند خود در برابر افرادی که محصولات قلابی به نام برند شما تولید می‌کنند، در مراجع قانونی دفاع کنید.

چتر قانون برای برندهای ثبت شده

ماده یکم قانون ثبت علائم و اختراعات تصریح می‌کند: «علامت تجاری عبارت از هر قسم علامتی است اعم از نقش، تصویر، رقم، حرف، عبارت، مهر، لفاف و غیر آن که برای امتیاز یا تشخیص محصول صنعتی، تجارتی یا فلاحتی اختیار می‌شود. ممکن است یک علامت تجاری برای تشخیص امتیاز محصول جماعتی از زارعین یا ارباب صنعت یا تجار و یا محصول یک شهر و یا یک ناحیه از مملکت اختیار شود.»

بدیهی است برای داشتن برندی قدرتمند بایستی اقدامات لازم برای حفاظت قانونی از آن را انجام دهید. با ثبت برند، خود را در مقابل رقبا بیمه می‌کنید.

این کار موجب می‌شود مشتریان شما محصولات باکیفیت شما را از میان انبوه محصولات رقیب در بازار تشخیص دهند و در فرایندی کلان‌تر باعث می‌شود فعالان یک حوزه صنعتی، کشاورزی یا خدماتی در مسیر حفظ یا بهبود کیفیت محصولات و خدمات خود سرمایه‌گذاری، دقت و بازرسی بیشتری انجام دهند.

اتفاقی که در سطح کلان زمینه‌ساز توسعه و رفاه بیشتر جامعه می‌شود. به‌علاوه ثبت برند مزیت مهم «حق استعمال انحصاری علامت تجاری» را برای صاحبش ایجاد می‌کند.

چیزی که باعث می‌شود در صورت عرضه کالا یا خدمات مشابه از سوی اشخاص ثالث با برند شما یا از راه‌های گمراه‌کننده دیگری که شبیه علامت تجاری ثبت شذه شما باشد جلوگیری شود و در صورت رخ دادن چنین اتفاقی، قانون از حقوق شما در برابر سوء استفاده‌کنندگان حفاظت کند. ماده دوم قانون ثبت علائم و اختراعات تأکید کرده است: «حق استعمال انحصاری علامت تجارتی فقط برای کسی شناخته خواهد شد که علامت خود را به ثبت رساند.»

محافظت از برندچه برندهایی قابل ثبت است و چه برندهایی قابل ثبت نیست؟

واژه‌ها یا کلمات، ترکیبی از حروف یا اعداد، همچنین حرف و عدد یا کلمه و رقم در کنار هم، تصویر یا علامت یا نماد یا آیکون به شکل رنگی یا سیاه و سفید می‌تواند به‌عنوان برند ثبت شود.

اما باید در نظر داشته باشید که کلمه‌های عمومی به‌عنوان برند یا نشان تجاری قابل ثبت نیست. برای مثال نمی‌توانید برندی با عنوان «مبلمان» ثبت کنید؛ زیرا نام عمومی نوعی کالاست و نمی‌توان مالکیت آن را منحصر به یک فرد یا شرکت تولیدکننده مبلمان دانست.

همچنین اسامی و عناوینی که خلاف عرف جامعه و موازین اسلامی باشد مانند چهره یا نشان‌های منسوب به مقدسات نمی‌تواند به‌عنوان لوگو یا نشان تجاری ثبت شود. نشان‌های بین‌المللی و دولتی، پرچم کشورها، نام‌های مشهور و مقدس و نام سازمان‌های جهانی نیز طبق قانون غیرقابل ثبت است.

سفارش دهید: کتاب نام‌های تجاری؛ تنبل، زرنگ و خنثی

مراحل اداری ثبت برند و مدارک لازم

در اولین مرحله برای ثبت برند باید درخواست یا تقاضانامه خود را تحت عنوان اظهارنامه ثبت علائم تجاری به اداره ثبت علائم تجاری و مالکیت‌‌های صنعتی ارائه دهیم.

این کار را می‌توانید از طریق سامانه اینترنتی iripo.ssaa.ir انجام دهید. در این سامانه علاوه بر ثبت برند و علائم تجاری، پیگیری های مربوط به اظهارنامه و ثبت انواع درخواست (رفع نقص،پرداخت حق الثبت،تمدید،انتقال و …) انجام می‌شود.

مدارک لازم برای ثبت علامت تجاری (برند) برای اشخاص حقیقیاشخاص حقیقی:

کپی شناسنامه، کارت ملی، کپی کارت بازرگانی (در صورتی که از حروف لاتین استفاده شده باشد)، کپی مجوز فعالیت (جواز تاسیس،پروانه بهره‌برداری، پروانه ساخت، جواز کسب یا کارت بازرگانی یا هر گونه گواهی فعالیت صادره از نهادهای نظارتی و حاکمیتی دولتی)، تصویر لوگو به ابعاد ۶×۶

مدارک لازم برای ثبت علامت تجاری (برند) برای اشخاص حقوقیاشخاص حقوقی:

کپی شناسنامه مدیرعامل شرکت، کپی کارت ملی مدیرعامل شرکت، کپی روزنامه تاسیس و آخرین تغییرات شرکت (از آخرین تغییرات شرکت نباید بیش از دو سال گذشته باشد)، کپی مجوز فعالیت (جواز تاسیس، پروانه بهره‌برداری، پروانه ساخت، جواز کسب یا کارت بازرگانی و یا هر گونه گواهی فعالیت صادره از نهادهای نظارتی و حاکمیتی دولتی)، کارت بازرگانی(در صورتی که از حروف لاتین استفاده شده باشد)، تصویر لوگو به ابعاد ۶×۶

بخوانید: طراحی استراتژی برند برای کسب و کارها

در ادامه باید مشخص کنید علامت مورد تقاضا را برای چه کالا یا کالاهایی قرار است استفاده کنید. اداره ثبت علائم و طرح‌های صنعتی در مدت ۱۵ روز کاری از تاریخ تسلیم اظهارنامه نسبت به رد یا قبول آن اقدام می‌کند. روند رسیدگی فرایند ثبت برند شما در صورتی طبق روال به پیش خواهد رفت که سه شرط زیر تأمین شده باشد:

  • نام تجاری مورد تقاضا از علائم ممنوعه نباشد و بیانگر کالا باشد نه اسم عام.
  • قبل از این به نام شخص یا شرکت دیگری ثبت نشده باشد.
  • شبیه برندی که قبلا توسط شخص یا شرکتی دیگر ثبت شده است نباشد.

اگر اظهارنامه ثبت برند تجاری به هر علتی پذیرفته نشده و رد شود، علت آن بایستی به صورت کتبی به متقاضی اعلام شود. متقاضی ثبت برند نیز تا ده روز از تاریخ ابلاغ فرصت اعتراض به رأی صادر شده را دارد.

اگر اظهارنامه قبول شود یا بعد از رد تقاضا حکم قطی مبنی بر قبول آن صادر شود،‌ اداره ثبت شرکت‌ها نسبت به ثبت برند تجاری اقدام کرده و مراتب را به منظور اطلاع عموم در روزنامه رسمی کشور منتشر می‌کند.

برند قدرتمندچطور یک برند قدرتمند بسازیم؟

برای ساخت یک برند قوی راه‌های مختلفی وجود دارد. راه اول آموختن چنین نکات مهمی این است که با آزمون و خطا به پیش برویم تا استاد «روزگار» با روش «تجربه» و با بهایی بسیار بالا به قیمت عمر و سرمایه‌مان، آنها را به ما بیاموزد.

راه دوم نیز این است که از مشورت مشاوران کارآزموده در مسیر ساخت برند قدرتمندتان استفاده کنید. البته این مشاوران معمولا حق مشاوره‌های بسیار بالایی متناسب با تجربیات ارزشمندشان از شما طلب می‌کنند.

اما راه سومی هم وجود دارد و آن این که خودتان دست به‌کار شوید و از مسیر آموختن و مطالعه، مهم‌ترین نکات در ثبت برند قدرتمند خودتان را بیاموزید.

ما به شما مطالعه کتاب پرفروش «برند ضد گلوله» نوشته احسان مهدی‌نژاد و محمد متانت را که هر دو از سرد و گرم چشیده‌های بازار و از مدرسان خوشنام حوزه برندسازی هستند پیشنهاد می‌کنیم.

با مطالعه این کتاب خواهید آموخت که از ابتدا نخستین خشت‌های ساخت و ثبت برند قدرتمند خود را چطور به درستی پشت یکدیگر قرار دهید تا با اطمینان بیشتری صاحب کسب‌وکاری پررونق شوید.

سفارش دهید

کتاب برند ضدگلوله؛ صفر تا صد ساخت یک برند قدرتمند ویژه ایران

برند ضد گلوله

 

خوشحال می‌شویم نظر و پیشنهاد خود را در مورد این مطلب با ما در میان بگذارید.

نوشته‌های اخیر

ارسال نظر

0