ساخت هویت برند به زبان ساده

 در توسعه کسب و کار, مدیریت کسب و کار

اگر می‌خواهید برندی قدرتمند بسازید و یکه‌تاز بازار خود باشید، لازم است به سراغ ساخت هویت برند بروید. زیرا مسلما بالابردن کیفیت محصولات و خدمات به همراه در پیش گرفتن روش‌های مختلف تبلیغاتی در بسترهای گوناگون، شما را تا حدی به اهداف فروش و بازاریابی‌تان خواهد رساند.

با این حال تا اینجای کار، شما فقط برندی معمولی مثل سایر رقبایتان هستید که شاید اصلا مشتریان تفاوتی میان محصولات شما با دیگران قائل نشوند و از کالاها یا خدمات شما بر حسب اتفاق استفاده کنند.

 

هویت برند چیست؟

تولیدکنندگان لپ‌تاپ در بازار پرتعدادند، اما به جایگاه لپ‌تاپ‌های اپل در میان سایر تولیدکنندگان فکر کنید. تولیدکنندگان خودرو نیز در جهان پرشمارند، اما وقتی نام برندی مثل مرسدس بنز را می‌شنوید چه حسی در شما تداعی می‌شود؟ لامبورگینی چطور؟ وقتی نام سایپا را می‌شنوید چه مفهومی در ذهن شما کلید می‌خورد؟

برای اینکه به برندی قدرتمند و صاحب هویت و جایگاه میان رقبایتان در بازار تبدیل شوید باید در اندیشه ساخت هویت برند خود به صورت ویژه باشید.

شما باید یک سری اقداماتی را انجام دهید تا همیشه مشتریانتان و به‌طور کلی همه مخاطبان شما، محصولات و خدمات شما را با ویژگی‌های به یاد آورند که شما آگاهانه برای ایجاد همان ویژگی‌ها در ذهن آنها برنامه‌ریزی قبلی کرده بودید.

این فرایندی است که هویت برند شما را می‌سازد. این گونه است که در دنیای امروز کسب‌وکار، برند و هویت ساخته شده آن را ارزشمندترین سرمایه هر کسب‌وکاری می‌دانند.

بخوانید: برندینگ و برندسازی چیست؟

 

اهمیت پیوستگی در عناصر سازنده هویت برند

برای ساخت این هویت باید آگاهانه اجزای گوناگون فعالیت خود، هدف‌ها، ارزش‌ها و مزیت‌های رقابتی‌تان را بشناسید و برای چیزی که می‌خواهید ایجاد شود برنامه‌ریزی کنید.

در چنین شرایطی اگر برای انتخاب نام برند خوب مجموعه‌ای از ویژگی‌ها را در نظر بگیرید و متناسب با آن از مشورت گروهی از کارشناسان استفاده کنید.

اما لوگوی شما تصور دیگری از زمینه فعالیت مجموعه شما و ارزش‌های مورد نظر را در ذهن مخاطب تداعی کند. در همین حال اگر شعاری که برای برند خود برگزیده‌اید چیزی باشد که با نام و لوگوی برند هماهنگی نداشته باشد،

هویت برند شما به نوعی ناپخته است باعث ایجاد سردرگمی در ذهن مخاطب شما می‌شود.

در حالی‌که برای ساخت هویت برند خود باید روی تک‌تک تجربه‌هایی که کاربران شما در مواجهه با محصولات یا خدمات شما دارند متمرکز شوید.

از لوگو و نشان تجاری مجموعه شما گرفته تا رابط کاربری وبسایت و اپلیکیشن شما، لباس فرم و شیوه برخورد کارمندان مجموعه‌تان در ملاقات حضوری با مراجعان، طراحی و معماری دفاتر، چگونگی پاسخگویی کارمندانتان به تلفن و همه آن چیزهایی که مشتریان دنیای بیرونی از کارکنان شما، خدمات و محصولاتتان به یاد می‌آورند و درک می‌کنند و می‌توانند آن را به عنوان ویژگی‌های مجموعه شما برای دیگران تعریف کنند.

باید تلاش کنید مجموعه اقدامات و برنامه‌ریزی‌هایی که از جانب شما انجام می‌شود، در همه جا و به شیوه‌ای یکسان در ذهن مخاطبانتان درک شود و جا بیفتد.

فراموش نکنید تمام کسانی که با برند شما و محصولات و خدماتتان در ارتباط هستند در ساخت هویت برند شما نقش دارند؛ از کارمندان و مشتریان شما گرفته تا کاربران اینترنت و همه کسانی که مستقیم یا غیرمستقیم با کسب‌وکار شما ارتباط دارند و به صورت بالقوه می‌توانند کاربر محصولات یا خدمات شما باشند.

بخوانید: طراحی استراتژی برند برای کسب و کارها

پیوستگی عناصر برندساخت هویت برند از مسیر لوگو

جمله معروفی از میلتون گرایسر را نقل می‌کنند که می‌گوید: «لوگو دروازه‌ای است به سوی برند.» پس لوگو را می‌توان پرچم یادآوری‌کننده برند دانست؛ عنصری که هر جا دیده شود، همه ارزش‌ها و مفاهیم مستتر در برند ما را در ذهن مخاطبانمان زنده می‌کند.

همین کافی است که نقش بی‌بدیل لوگو را در ساخت هویت برند بپذیریم. با این حال فراوانند لوگوهایی که ضعیف‌ترین اثر را در حمایت از برند خود ندارند. این در حالی است که اصولا لوگو بایستی حمایت‌کننده معنایی برند باشد. به‌علاوه گاهی می‌توان لوگوها را به صورت لوگوتایپ برگرفته از شخصیت و ویژگی‌های مورد نظر ما در برند طراحی کرد تا فرم نوشتاری لوگو بدون هیچ طرح و شکل اضافه‌ای نماد هویتی برند ما را بسازد.

 

چند نکته کلیدی در طراحی لوگو

در طراحی لوگو به ظرایف بسیاری باید دقت کرد و از عناصر متنوع و خلاقانه‌ای بهره برد؛ از اینکه ابعاد لوگوی ما در چه اندازه‌ای باشد تا بهتر دیده شود تا اینکه چگونه از کهن‌الگوها و اشکال هندسی در القای معانی و مفاهیم مورد نظرمان در هویت‌دهی به برند استفاده کنیم. لوگو باید بتواند واژه ویژه‌ای را به ذهن مخاطب ما منتقل کند.

لوگو همچنین لازم است طوری طراحی شود که در هر موقعیتی به خوبی جلب نظر کند؛ روی بیلبورد، هنگام ارسال فکس یا ایمیل، وقتی به عنوان حامی رویدادی در نوار لوگوهای رو بنر یا پوستر قرار می‌گیرد و همچنین زمانی که قرار است در اینترنت به عنوان یک آیکون مورد استفاده قرار بگیرد.

اینکه فونت به‌کار رفته در لوگو چقدر ظریف یا چقدر نازک باشد یا اگر از حروف انگلیسی در طراحی لوگو استفاده می‌کنیم، چه وقت از حروف بزرگ و چه وقت از حروف کوچک در این کار استفاده کنیم تا حد زیادی به همان مفاهیم و احساسی بستگی دارد که ما می‌خواهیم در مسیر ساخت هویت برند خود در ذهن مخاطبمان تداعی کنیم.

با این حال طراحی لوگو تنها به این نکات خلاصه نمی‌شود و باید از تجربه برندهای بزرگ جهان در طراحی لوگوهای ارزشمند و به یادماندنی‌شان درس گرفت.

طراحی لولگوهویت برند از مسیر حواس پنجگانه

تا به حال دقت کرده‌اید چه سرّی وجود دارد که می‌توانید خودروهای ساخت کمپانی BMW را حتی اگر ۵۰ سال پیش هم ساخته شده باشد و لوگوی BMW نیز از بدنه خونه جدا شده باشد، در میان انبوه خودروهای مختلف تشخیص دهید؟

این موضوع در مورد گوشی‌های آیفون ساخت کمپانی اپل نیز صادق است؛ با وجود آنکه ده‌ها نمونه گوشی از برندهای مختلف سعی در ساخت کپی بسیار دقیقی از مدل‌ها مختلف آیفون داشته‌اند.

با این حال اگر با گوشی‌های آیفون مدتی کار کرده باشید با لمس یک گوشی اصلی ساخت اپل و احساس وزن آن می‌توانند آن را از میان ده‌ها گوشی متفرقه تشخیص دهند!

راز این برندهای قدرتمند را در استفاده هوشمندانه آنها از حواس پنجگانه در ساخت هویت برندشان باید جستجو کرد.

امروزه استفاده از حواس بویایی، شنیداری، بویایی، چشایی و لامسه از مهم‌ترین عناصر ساخت برندهای قدرتمند هستند.

در استفاده از حس بینایی به وحدت رویه و داشتن سبک و اسلوبی خاص به‌عنوان زبان طراحی محصول باید دقت کرد.

استفاده هوشمندانه از رنگ و بسته‌بندی نیز در همین طبقه می‌گنجد. استفاده صحیح از رایحه مناسب و ثابت برای توجه به حس بویایی مخاطب به عنوان دومین حس قدرتمند پس از بینایی نکته‌ای است که بسیاری از کسب‌وکارها امروزه روی آن برنامه‌ریزی می‌کنند.

حواس پنجگانه

طراحی بدنه محصول و سنگینی یا سبکی یا میزان زبری و نرمی آن به عنوان جزئی از عناصر هویت برند و حفظ آن در سایر طراحی‌ها نکته بسیار مهمی است که می‌تواند در ساخت هویت برند شما بسیار موثر باشد.

تا به حال به صدای پرابهت اگزوز پورشه کاین دقت کرده‌اید؟ فکر می کنید آیا ممکن است از طریق تیونینگ حرفه‌ای نیز بتوان صدایی با همان حس پرقدرت را از اگزوز خودروهای دیگر هم شنید؟

آیا می‌توان نقش انکارناپذیر حس شنوایی را در ساخت هویت برند نادیده گرفت؟ چند بار پیش آمده که به شعبه‌ای از رستورانی زنجیره‌ای سر زده باشید تا فقط طعم سالاد یا سس مخصوصی که در همه شعبه‌های آن رستوران عرضه می‌شود را بتوانید تجربه کنید؟

اگر آن طعم مطبوع و تثبیت شده را از غذای مورد علاقه‌تان نچشید، آیا به مدیر رستوران اعتراض نخواهید کرد؟ آیا حاضرید باز هم به آن رستوران سر بزنید؟

بخوانید: راهنمای جامع آموزش ساخت برند

هویت‌سازی برای برند از زبان رنگ‌ها

توجه به رنگ‌ها نیز در فرم ارائه و طراحی محصولات وبسته‌بندی آنها و همچنین طراحی دفاتر و رنگ لباس فرم کارکنان بسیار مهم است.

برای حرکت رو به جلو در مسیر هویت‌بخشی به برند بایستی همواره رنگی را انتخاب کنید که نماد اصلی کسب‌وکارتان باشد. مثل رنگ سبز که رنگ اصلی و نماد کشاورزی است.

در اینجا توجه به رنگ‌های اصلی و چگونگی ترکیب آنها با رنگ‌های فرعی و اصول روان‌شناسی رنگ‌ها و نقش کهن‌الگوها در تداعی مفاهیمی که با دیدن رنگ‌ها در ذهن ما ایجاد می‌شود، ظریف‌ترین و کلیدی‌ترین نکات را در بحث ساخت هویت برند از زبان رنگ‌ها برای ما می‌سازد.

چندی پیش نتیجه تحقیقی دانشگاهی نشان داد در آگهی‌ها و مجلات، ۸۷درصد نوشته‌های رنگ‌دار حتما خوانده می‌شوند! با این حال شیوه قرارگیری رنگ‌ها در کنار هم و استفاده نکردن بیش از اندازه از رنگ‌ها یا پرهیز از بیش از حد بی‌رنگ بودن طراحی‌های ما دانشی است که باید بر آن مسلط شویم.

زبان رنگ‌هاهویت برندتان را خودتان بسازید

همان‌طور که می‌بینید هویت دادن به برند و ساخت آن دست‌کمی از تربیت فرزند ندارد! همان‌طور که برای داشتن فرزندی موجه و موفق و باهویت لازم است والدین او در زمینه چگونگی تربیت کودک آموزش ببینند تا هویت مورد نظرشان را در او ایجاد کنند، برای ساخت هویت برند نیز مالکان و مدیران آن برند نیاز به طی آموزش‌های خاص یا بهره‌گیری از مشورت مشاوران خبره دارند.

با این حال اگر اکنون زمان کافی برای شرکت در کلاس را ندارید یا امکان پرداخت حق مشاوره‌های نسبتا بالای مشاوران برجسته برایتان وجود ندارد، ما به شما پیشنهاد می‌کنیم فنون ساخت هویت برند را خودتان با مطالعه کتاب «برند ضد گلوله» بیاموزید و ده‌ها میلیون تومان صرفه‌جویی کنید.

این کتاب که نوشته احسان مهدی‌نژاد و محمد متانت، از سردوگرم چشیده‌های بازار و از مدرسان خوشنام کسب‌وکار است با گردآوری آخرین یافته‌ها دانش کسب‌وکارد حوزه برندسازی و ذکر مثال‌های متعدد روز از تجارب مدیران برندهای معتبر بین‌المللی و برندهای خوشنام و موفق داخلی، به ارائه دستورالعملی مفید و عملیاتی پرداخته و تمرین‌های موثری برای علاقه‌مندان به حوزه برندسازی در ایران معرفی کرده است.

«برند ضدگلوله» خودآموزی بی‌نظیر در آموزش فنون ساخت هویت برند و برندسازی به زبان فارسی بوده و راهنمای کارآفرینانی است که می‌خواهند روزی از تجارب خود در هویت‌بخشی به یک برند خوشنام ایرانی برای دیگران بگویند.

سفارش دهید

کتاب برند ضدگلوله؛ صفر تا صد ساخت یک برند قدرتمند ویژه ایران

برند ضد گلوله

 

خوشحال می‌شویم نظر و پیشنهاد خود را در مورد این مطلب با ما در میان بگذارید.

نوشته‌های اخیر

ارسال نظر

0